Муравейка Іван Андрэевіч

    "Няхай сонца не заходзіць!"

    Інсцэніраванае прадстаўленне па творах I. А. Муравейкі

    Вядучы.

    Жыла-была Смяшынка —

    Вясёлая дзяўчынка.

    (Выбягае, весела падскокваючы,Смяшынка, усміхаецца і кланяецца прысутным.)


    ВЯДУЧЫ.

    Жыла-была Смуцінка —

    Плаксівая дзяўчынка.

    (Нетаропка выходзіць насупленая Смуцінка. Урукахяна трымае вялікую хусцінку, якой час ад часу, усхліпваючы, выцірае вочы.)

    Вядучы.

    Ні сонца,

    Ні птушак

    Ні ў кветках сцяжынкі

    Не ўзрадавалі а ніразу Смуцінкі.

    Смяшынка (да Смуцінкі).

    Хадзі, глянь на казку,

    Быццам жывыя, ўсміхаюцца краскі.

    Хочуць, каб мы іх з сабою ўзялі,

    Хочуць, каб мы з іх вянкоў наплялі.

    Смуцінка (хныча).

    Ты не мані...

    Хіба ж так смяюцца? То ж плачуць яны.

    На кветках — слязінкі. Хіба ты не бачыш?

    I я разам з імі заплачу, заплачу...

    Смяшынка.

    Дзе ж тыя слёзы?!

    Гэтаж расінкі!

    Гэта — расінкі,

    Жывыя срабрынкі.

    Вядучы.

    Смяшынка Смуцінку бярэ за руку.

    Смяшынка Смуцінку вядзе за раку.

    У бор, дзе чародамі песні лятаюць...

    Смяшынка (захоплена).

    Ты чуёш, як радасна птушкі спяваюць?

    Смуцінка.

    Ты не мані...

    Хіба ж так спяваюць? То ж плачуць яны.

    Каб ведала я, дык сюды б не пайшла.

    I я разам з імі заплачу, запла... (Хныча.)

    Смяшынка.

    На вуліцы — дожджык,

    Бяжыць ручаінка.

    Пабеглі і мы з табою,

    Смуцінка.

    I з дожджыкам цёпленькім

    Разам паскачам!

    Смуцінка.

    Не скача ж ён — плача.

    Сказала ж такое: паскачам з дажджом...

    Хіба ж ён жывы?

    Смяшынка.

    Так, жывы! Ну, ідзём!

    (Выбягаюць вясёлым гуртам (5 — 7чалавек) дзеці і, падскокваючы, нібы ловячы дажджынкі, рэчытатывам прамаўляюць словы заклічкі з паэмы "Расці, яблынька".)

    Дзеці.

    Дожджык, дожджык,

    Секані,

    Нібы з рэшата,

    Ліні!

    Лі на пашы,

    На гаі.

    Дожджык, дожджык,

    Секані!

    (Смяшынка таксама прамаўляе словы заклічкі. Смуцінка з усё большай цікавасцю сочыць за дзецьмі. Потым не вытрымлівае і напрыканцы заклічкі далучаецца да іх. Дзеці з радасным здзіўленнем глядзяць на Смуцінку.)

    Вядучы.

    Зрабілася смешна

    Дзяўчынцы плаксівай,

    Зрабілася весела,

    Лёгка на дзіва!

    Смуцінка (бойка тупае ножкай).

    Вельмі сумна

    Сумаваць,

    Буду пець і танцаваць!

    Смяшынка.

    Гэй, гэй,

    Круг шырэй!

    Грай, музыка,

    Весялей!

    (Дзеці паўтараюць словы Смяшынкі, становяцца ў круг(у сярэдзіне яго Смуцінка і Смяшынка), бяруцца за рукі, танцуюць і прыгаворваюць пад музыку.)

    Дзеці.

    Гоп-гоп! Тра-ля-ля!

    3 намі кружыцца зямля.

    3 намі кружыцца зямля.

    Гоп-гоп! Тра-ля-ля!

    (Круг размыкаецца, дзеці становяцца паўкругам, уперад выбягаюць вясёлыя Смяшынка і Смуцінка.)

    Смяшынка.

    Ужо не завуць больш

    Смуцінку Смуцінкай

    Завуць яе як?

    Дзеці.

    Весялінкай!

    Смуцінка.

    Ве-ся-лін-кай!

    (Дзеці кланяюцца і садзяцца на свае месцы. На сцэну выбягаюць дзве дзяўчынкі і два хлопчыкі.)

    Дзяўчынкі і хлопчыкі.

    Ой, мы, напэўна, спазніліся!

    Вядучы.

    А хто вы?

    (Дзеці падыходзяць да вядучага і нешта шэпчуць яму на вуха.)

    Вядучы. Не, не, вы не спазніліся. Мы рады вам! Ведаеце, хто да нас прыйшоў? Гэта героі вершаў Івана Андрэевіча Муравейкі. Павітаем іх!

    1-я дзяўчынка-госця.

    Нас, герояў вершаў Івана Муравейкі, многа. Але сёння мы прыйшлі толькі ўчатырох.

    1-ы хлопчык-госць. Калі б прыйшлі ўсе героі вершаў гэтага пісьменніка — не хапіла б вашай залы.

    2-я дзяўчынка-госця. А зараз давайце знаёміцца.

    2-і хлопчык-госць. Пра кожнага з нас раскажа вам верш. Слухайце!

    1 -я дзяўчынка-госця.

    Ёсць у мяне яблыкі —

    Раз, два, тры.

    Ёсць у мяне добрыя

    Тры сябры.

    Я сяджу і думаю:

    Што рабіць?

    Як мне тыя яблыкі

    Падзяліць?

    Думала, прыдумала:

    Раз, два, тры.

    Кожнаму па яблыку

    Вам, сябры!

    А сябры падумалі

    I рашылі так:

    Кожны свайго яблыка

    Дасць мне паспытаць.

    Вядучы. Ці спадабалася вам, дзеці, як наша госця, гераіня верша "Ёсць у мяне яблыкі", падзяліла яблыкі? А як зрабілі б вы?

    (Дзеці адказваюць.)

    1 -ы хлопчык-госць.

    Ушчыпнуў за нос гусак —

    Вочы не заплакалі.

    Пасадзіў на лбе гузак —

    Вочы не заплакалі.

    Збіў калена аб палена —

    Вочы не заплакалі.

    А ў сваёй сястрычкі Зінкі

    Як убачыў дзве слязінкі —

    I ў мяне за-кап-кап-капалі.

    Вядучы. Вось які слаўны хлопчык завітаў да нас! Як вы думаеце, чаму ў яго ўсё ж такі закапалі слёзы?

    (Дзеці адказваюць.)

    2-я дзяўчынка-госця.

    У лесе на праталіне

    Ранняю вясной

    Я з кветкаю сустрэлася,

    3 кветкаю жывой.

    На гэта дзіва-дзіўнае

    Доўга паглядала:

    Мне сарваць хацелася,

    Ды пашкадавала.

    Вядучы. Малайчына! Падумайце, дзеці, чаму наша госця пашкадавала сарваць кветачку.

    (Дзеці выказваюць свае меркаванні.)

    2-і хлопчык-госць.

    Кажуць, што у сонейка

    I ў цяплынь, і ў холад,

    Шмат праменяў тоненькіх —

    Нітачак шаўковых.

    Я схаплю прамень за хвосцік,

    Прывяжу за колік.

    Няхай сонца не заходзіць

    Аніколі!

    Вядучы. Дзякуй! Дзякуй, хлопчык-гарэза! Дзеці, як вы лічыце, чаму наш госць хоча, каб сонца не заходзіла? Правільна, каб яму, ды і ўсім дзецям, гуляць можна было бесперапынна, каб маці спаць не клікала. Але ж і сонейку трэба адпачыць. Вунь колькі ў яго працы ўдзень! Таму, уключыўшы ў свой верш словы "Няхай сонца не заходзіць", Іван Андрэевіч Муравейка меў на ўвазе і іншае: каб заўсёды сонечна і светла было ў краіне Дзяцінства. Каб нішто не парушала спакой і радасць гадоў дзіцячых. Каб у душах вашых, дзеці, таксама было
    светла, каб былі вы шчаслівыя! Таму давайце, узяўшыся за рукі, дружна і весела скажам разам: "Няхай сонца не заходзіць аніколі!".

    (Гучыць музыка. Дзеці выконваюць песню пра сонейка.)



    М. Б. ЯФІМАВА, кандыдат філалагічных навук. г. Мінск.

    © 2024. П а м я т ь. Любанский район